Black whit ringen

Herstellen van een unicondylaire knieprothese (PKA).

Alles wat je moet weten:

Hoe lang duurt het voordat u geneest van een unicodylaire prothese-operatie?

Het genezingsproces na een unicondylaire knieprothese varieert in duur en is mogelijk niet hetzelfde voor iedereen. De patiënten ervaren aanzienlijke verbeteringen in het wandelpatroon en functionele dagelijkse activiteiten na 6 weken. Het volledige genezingsproces zal echter 6 tot 12 maanden duren om een optimaal resultaat bereiken.

Is kinesitherapie noodzakelijk na unicondylaire knieprothese?

Het is wetenschappelijk bewezen dat kinesitherapie en voornamelijk actieve oefentherapie een cruciale invloed hebben op het eindresultaat van de operatie.

Behandeldoelen van de kinesitherapeut tijdens de revalidatie van een unicondylaire knieprothese :

- Herstellen van de mobiliteit van het kniegewricht
- Aanleren van een correct wandelpatroon
- Opbouwen van spierkracht en herstellen van de functionaliteit
- Mobiliseren en masseren van zachte weefsels.
- Het in kaart brengen en opvolgen van de maximale krachtresultaten doorheen de revalidatie met technologische krachtplaten.
- Het in kaart brengen van de drukcomponenten in het kniegewricht aan de hand van drie dimensionale meetapparatuur
- Jouw kinesitherapeut staat steeds in nauw contact met de behandelende chirurg en is jouw eerste medische contactpunt. Bij tekenen van infectie, ontsteking of andere complicaties kan die onmiddellijk de nodige stappen ondernemen die noodzakelijk zijn voor je herstel.

Is herstel na een operatie van een unicondylaire knieprothese pijnlijk?

Nee!
Tijdens de revalidatie van een halve en totale knieprothese hanteren we de gouden regel dat forceren bij mobilisatie van het kniegewricht volledig uit den boze is! Pijn dient steeds vermeden te worden. We hanteren wetenschappelijke, niet-invasieve behandeltechnieken die volledig pijnloos zijn. Bij VIRTUS Clinic aanzien we pijn als een cruciaal signaal van het lichaam, dat niet genegeerd mag worden.

Welke patiënten zijn goede kandidaten voor een unicondylaire knieprothese?

Hoewel de goede eindresulaten van unicondylaire knieprothese, zijn deze niet geschikt voor iedereen. Enkele richtlijnen die je op weg helpen bij de keuze van een unicondylaire of totale knieprothese:

- Een intacte voorste kruisband (ACL)
- Artritis in niet meer dan twee compartimenten van de knie
- Een body mass index (BMI) onder de 30
- Leeftijd: > 60 jaar
- Indien het kraakbeendefect ernstig is, namelijk: bot-op-bot contact.

Hoe lang na de operatie kunt u zonder krukken lopen?

In functie van de pijn, maar na 2 weken is er een progressieve afbouw van het gebruik van krukken.

Gevoelloosheid na de operatie is dat normaal?

Ja, tijdens de operatie wordt er een incisie gemaakt. Hierbij wordt de sensorische zenuwbundel beschadigd, dit is onvermijdelijk. Tijdens de revalidatie zullen er specifieke technieken en oefeningen geïntegreerd worden om het herstelproces van deze zenuw te versnellen.

Wat is de beste slaaphouding na het plaatsen van een knieprothese?

Idealiter op de rug. Plaats geen kussen onder de knie, om flexie stijfheid te voorkomen. Bij het slapen op de zij, kan een kussen tussen de knieën extra comfort bieden.

Enkele voordelen ten opzichte van een totale knieprothese:

• Knie voelt natuurlijker aan
  • Minder invasieve operatie techniek
  • Minder weefselschade en bloeding na operatie
  • Kortere hersteltijd na de operatie
  • Minder pijn na operatie
  • Een kleinere incisie, alsook litteken
  • Er wordt minder natuurlijk bot en kraakbeen verwijderd om het implantaat te plaatsen
  • Er is eenvoudige conversie mogelijk indien er later alsnog een totale knieprothese noodzakelijk is.
Uni cond

What next?

Bijkomende vragen omtrent de operatie of revalidatie van een unicondylaire knieprothese?

Het VIRTUS team staat u graag bij met vrijblijvend en gratis advies.